Enter your keyword

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga

In deze les leer je de opeenvolgende houdingen van de Primary Series (eerste serie) van het Ashtanga Vinyasa Yoga Systeem.  Door een diepe en bewuste ademhaling verbind je lichaam en geest tijdens de beoefening. Het geconcentreerd uitvoeren van deze houdingen en bewegingen geeft een verdieping in jezelf. Het is als het ware een meditatie in beweging.

Door het beoefenen van de asana’s wordt een intense warmte (levensadem of prana) gecreëerd in je lichaam. Hierdoor komt een betere doorbloeding tot stand waardoor onzuiverheden, blokkades, ziektes en pijnen veroorzaakt door emoties en spanningen, worden geëlimineerd. Het zweten zorgt bovendien voor het ontgiften van je spieren en organen. Het resultaat is een licht en sterk lichaam en een kalme geest.

De les is niet geschikt voor beginners. Ervaring met Power Yoga, Balance of Flow Yoga is wenselijk.

“Practice and all is coming”
Pattabhi Jois.

Sascha

 

Over Sascha:

Mijn passie voor yoga begon 2013 bij “Yogaschool De Blauwe Vlinder” waar ik eerst Flow lessen volgde en verdieping zocht in de docentenopleiding met Erika en Elvira. Tijdens deze opleiding kwam ik in aanraking met  het Ashtanga Vinyasa Systeem waarop de Flow en Power Yoga lessen gebaseerd zijn.

Het filosofische aspect en achtvoudige pad van Patanjali die hij in de “Yoga Sutra” beschreef werden toen een belangrijk onderdeel van mijn tijd op de mat en geleidelijk ook tijdens het “gewone leven”.

In 2015 begon in regelmatig Ashtanga lessen te volgen en heb sindsdien een geregelde practice in de Ashtanga Mysore style in een Amsterdamse shala. Mijn dagelijkse beoefening bestaat uit Kriyas (reinigingstechnieken), Pranayama (Ademoefening), meditatie en natuurlijk Asana (houdingen) in de traditie van Sri K Patabhi Jois.

Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is een yogavorm die al werd beschreven door Patanjali in zijn Sutra’s .
Het is vermoedelijk al 5.000 jaar oud. Het hedendaagse Ashtanga yoga kwam naar het westen door
Sri K. Pattabhi Jois die het begon te studeren op zijn 12e bij zijn Guru Sri Krishnamchary.
Vandaag de dag worden er nog mensen opgeleid door zijn zoon, Manju Jois.

Ashtanga betekent de acht ledematen of het achtvoudige pad. 

• Yama (morele code – zelfbeheersing)
• Niyama (zuivering en leer)
• Asana (integratie van lichaam en geest door fysieke activiteit)
• Pranayama (beheersing van de ademhaling)
• Pratyahara (beheersing van de zintuigen)
• Dharana (concentratie)
• Dhyana (meditatie)
• Samadhi (contemplatie – de stille staat van gedachteloos bewustzijn)

Het is anders dan de meeste andere vormen van yoga in het westen. Door middel van vinyasa’s ( vloeiende bewegingen) worden de asana’s (statische houdingen) aaneengeschakeld. Er wordt gewerkt met de Ujjayi ademhaling. Dit is een speciale vorm van ademhalen die ook wel wordt omschreven als oceaanademhaling. Hierdoor ontstaat er een bijzondere warmte (prana = levensenergie). Het lichaam gaat zweten en er ontstaat een goede doorbloeding. Afvalstoffen worden afgevoerd, spieren, pezen, zenuwen, klieren, botten en organen worden versterkt. Maar ook op het geestelijke vlak zorgt het voor bewustwording. De ademhaling trekt je aandacht naar binnen. Door het beheersen van de ademhaling komen lichaam en geest tot rust.

“Yoga is 99% practice, 1% Theory”
Pattabhi Jois

Hoewel Ashtanga yoga fysiek veeleisend kan zijn, ligt de nadruk niet op spierkracht ontwikkelen of jezelf verder in een houding duwen, met wilskracht. De nadruk in Ashtanga ligt bij de adem. „ BREATH IS YOGA” De Ujjayi adem moet lang zijn, en diep resoneren aan de achterkant van de keel en toch ontspannen aanvoelen. Elke beweging is een inademing of uitademing, en elke asana wordt vijf ademhalingen aangehouden.

De ademhaling techniek wordt beschouwd als „ het huwelijk van adem en beweging”. 

Daarnaast maak je gebruik van „Drishti’s”. 

Drishti is een punt waar je naar kijkt of op focust. Maar het doel hier is niet ons fysieke kijken naar je Drishti maar om je aandacht te focussen op de details van de oefening, de adem, de bandha’s en de geest.  Het geheel resulteert in een verbeterde circulatie, een licht en sterk lichaam, en een rustige, vrije geest.

Na de staande reeks komt de zittende reeks asana’s (houdingen) die aan elkaar vloeien door de Vinyasa (flow, synchroniteit van ademhaling en beweging). Ashtanga vinyasa zorgt dat de levensenergie (prana) vloeit, stroomt en ademt. Ashtanga Yoga is een intensieve vorm van yoga. Het doel is zoals bij elke vorm van yoga, Samadhi, ( contemplatie – de stilte van gedachteloos bewustzijn). Door het beoefenen van een vaste reeks houdingen, met de juiste ademhaling, kan je je zintuigen naar binnen trekken, je ogen sluiten. Je lichaam en geest vloeien samen en de workout wordt een meditatie in beweging. 

“Practice and all is coming”
Pattabhi Jois.