Enter your keyword

Tai Chi

Tai Chi

Tai Chi (ook wel Tai Ji/ Taiji/ Tai Chi Quan) is van oorsprong een krijgskunst (martial arts) en is gebaseerd op het idee om de kracht van de tegenstander te absorberen en om te buigen voor een aanval. Tai Chi bewegingen zijn daardoor zacht en circulair om de harde aanvallen te kunnen tegenhouden. Deze wushu stijl is ontstaan om kracht te overwinnen met zachtheid en door slimheid. Tai Chi behoort tot de interne stijlen van wushu. Miljoenen mensen in China en daarbuiten beoefenen nu Tai Chi voornamelijk om hun gezondheid te verbeteren.

Geschiedenis van Tai Chi

Tai Chi bestaat al meer dan 400 jaar. De principes van Tai Chi zijn gebaseerd op de Chinese filosofie Taoisme. Volgens deze filosofie bestaat alles uit twee tegengestelde elementen, Yin en Yang, die elkaar aanvullen en samen vormen ze een eeuwige balans. De bewegingen van Tai Chi zijn namelijk gelijk verdeeld tussen Yin en Yang.

In de afgelopen decennia zijn er verschillende stijlen ontstaan direct en indirect uit de Chen stijl. De vorm die wij hier beoefenen is de Yangstijl. Alle bewegingen zijn langzaam, vloeiend, samenhangend en zacht. Het lichaam moet ontspannen zijn tijdens uitvoering van de bewegingen. De ademhaling is diep en regelmatig.

De gedachte moet kalm en rustig zijn, maar wel geconcentreerd. Het vereist een combinatie van fysieke en mentale controle. Tai Chi is verdeeld in verschillende niveaus. Hoe hoger het een niveau, hoe beter je Tai Chi beheerst.

Hoe kan Tai Chi je gezondheid verbeteren?

Medische studies hebben bewezen dat Tai Chi een effectieve en zachte oefening is voor je gezondheid. Het is stress verlagend, maakt je lichaam flexibel, versterkt je spieren, vergroot je longcapaciteit en is hartversterkend. Daarnaast verbetert het je concentratie, balans, houding en immuniteit. Het kan beoefend worden door jong en oud.

Uit een recente publikatie blijkt dat één uur Tai Chi beoefenen gelijk staat aan twintig minuten hardlopen….. Bewegen dus zoals prof. Erik Scherder  in zijn boek “Laat je hersenen niet zitten” schrijft, waarbij ook hij verwijst naar Tai Chi. Ook reumatologen adviseren cliënten deze sport.

Vorm

De eerste vorm die je leert is de Yangstijl, 8 vorm. Deze vorm bevat de primaire basistechnieken die onontbeerlijk zijn om tai chi correct te beoefenen. Als deze vorm “in je systeem zit” is het moment daar om de volgende vormen te leren.

Website Hans Gaarthuis: http://www.taichibeverwijk.nl/

 

Tai Chi

Tai Chi (ook wel Tai Ji/ Taiji/ Tai Chi Quan) is van oorsprong een krijgskunst (martial arts) en is gebaseerd op het idee om de kracht van de tegenstander te absorberen en om te buigen voor een aanval. Tai Chi bewegingen zijn daardoor zacht en circulair om de harde aanvallen te kunnen tegenhouden. Deze wushu stijl is ontstaan om kracht te overwinnen met zachtheid en door slimheid. Tai Chi behoort tot de interne stijlen van wushu. Miljoenen mensen in China en daarbuiten beoefenen nu Tai Chi voornamelijk om hun gezondheid te verbeteren.

Geschiedenis van Tai Chi

Tai Chi bestaat al meer dan 400 jaar. De principes van Tai Chi zijn gebaseerd op de Chinese filosofie Taoisme. Volgens deze filosofie bestaat alles uit twee tegengestelde elementen, Yin en Yang, die elkaar aanvullen en samen vormen ze een eeuwige balans. De bewegingen van Tai Chi zijn namelijk gelijk verdeeld tussen Yin en Yang.

In de afgelopen decennia zijn er verschillende stijlen ontstaan direct en indirect uit de Chen stijl. De vorm die wij hier beoefenen is de Yangstijl. Alle bewegingen zijn langzaam, vloeiend, samenhangend en zacht. Het lichaam moet ontspannen zijn tijdens uitvoering van de bewegingen. De ademhaling is diep en regelmatig.

De gedachte moet kalm en rustig zijn, maar wel geconcentreerd. Het vereist een combinatie van fysieke en mentale controle. Tai Chi is verdeeld in verschillende niveaus. Hoe hoger het een niveau, hoe beter je Tai Chi beheerst.

Hoe kan Tai Chi je gezondheid verbeteren?

Medische studies hebben bewezen dat Tai Chi een effectieve en zachte oefening is voor je gezondheid. Het is stress verlagend, maakt je lichaam flexibel, versterkt je spieren, vergroot je longcapaciteit en is hartversterkend. Daarnaast verbetert het je concentratie, balans, houding en immuniteit. Het kan beoefend worden door jong en oud.

Uit een recente publikatie blijkt dat één uur Tai Chi beoefenen gelijk staat aan twintig minuten hardlopen….. Bewegen dus zoals prof. Erik Scherder  in zijn boek “Laat je hersenen niet zitten” schrijft, waarbij ook hij verwijst naar Tai Chi. Ook reumatologen adviseren cliënten deze sport.

Vorm

De eerste vorm die je leert is de Yangstijl, 8 vorm. Deze vorm bevat de primaire basistechnieken die onontbeerlijk zijn om tai chi correct te beoefenen. Als deze vorm “in je systeem zit” is het moment daar om de volgende vormen te leren.

Website Hans Gaarthuis: http://www.taichibeverwijk.nl/